zaterdag 14 juli 2012

VAD: Schaamte



 

Ik volg een spoedcursus tot vuilnisdeskundige, niet alleen door mensen te interviewen en stages te lopen, maar ook door de vrekkenkrant te lezen.  Het ding is op hetzelfde rozige papier gedrukt als de Financial Times. Dit blijkt helmaal niet chique te zijn, maar  juist het goedkoopste papier dat er is. De oprichters van de vrekkenkrant zijn de Hagenaren  Rob van Eden en Hanneke van Veen. Zij bedachten ook het (vreselijke) begrip consuminderen. Een tip kon ik wel waarderen; Last van ongedierte? Eet ze op!
Er volgt dan een recept voor kakkerlakken. Ze schijnen smaakvol te zijn. Een andere tip is het drogen van theezakjes aan de waslijn om ze als ze droog zijn weer te hergebruiken. Een vriend van mij is vrek; iemand die er niet van houdt om geld uit te geven. Of hij ook theezakjes droogt weet ik niet. Ik heb al enkele keren, met liefde, een soepje voor hem betaald. Onlangs nodigde hij me uit om iets te gaan drinken. Ik verheugde me daar op want ik hoopte dat hij me iets zou vertellen over zijn hongerige kinderen. In plaats daarvan vertelde hij over zijn diepgewortelde gevoel van schaamte. Ook een mooi onderwerp. Hij is wel eens weggelopen op een feestje omdat iemand hem bij zijn schouder had aangeraakt en hij niet wist hoe ermee om te gaan. Daarom vind ik hem waarschijnlijk ook zo sympathiek. We dronken La Chouffe. Er waren meer bekenden en misschien werd het wat te druk naar zijn smaak. Plotseling moest hij weg. Ik vroeg me af of het kwam omdat ik hem verkeerd had aangeraakt. Ik wordt ‘aanrakerig’ als ik teveel bier drink. Maar dat was het niet, hij moest nog ergens een kind vandaan halen. Een van zijn hongerige kinderen, zo stelde ik mij voor. Hij ging weg zonder te betalen.