dinsdag 24 juli 2012

Top Down


https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=e3af337f39&view=att&th=138b831d7ee7d107&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9ZVnJx2xcvmcVm3BuH3tB7&sadet=1343120460539&sads=MjKqJkgS55k8Svte5Vso80UH6pc 
‘Ik vind het hier veel interessanter dan in Boedapest, dat is zo strak gepland en schoon en mooi terwijl je hier een orthodoxe kerk uit de twaalfde eeuw na christus naast een glimmend kantoorpand kunt aantreffen, of een stukje grond achter een schoolgebouw dat is ingepikt door de conciĆ«rge om groente op te verbouwen. Daar wordt ik gelukkig van,’ zei ik tegen een vriend van Andra (een twintigjarige fotografie student) op het terras van Atelier Mecanic.

‘Ik kan me voorstellen dat, als je uit Nederland komt, je niet zo van planning houdt. In de jaren negentig waren een paar mensen behoorlijk rijk geworden, ze kochten panden in de oude binnenstad en haalden die onmiddellijk neer om er grote gebouwen neer te zetten. Dat is echt verschrikkelijk, dat kan eigenlijk gewoon niet. Geloof me, het is helemaal niet zo gek om na te denken over de inrichting van de stad,’ zei de vriend. Misschien heeft hij gelijk, het gedweep met zelfredzaamheid moet misschien niet overdreven worden. Zwitserland heeft ook z'n charmes.

Toch  kent deze stad een lange traditie van top down planning, die misschien ook wat megalomaan is. Bovenstaand gebouw is zo ongeveer een stad in zichzelf en er komen verschillende lanen op uit. Het is afgekomen, ook al is het land bijna failliet gegaan. Waar zijn we?