donderdag 8 december 2011

Verheerlijking


Studio Job was gisteren in de talkshow 'De wereld draait door', een vriend van me stuurde de link.  Job en z'n partner mochten praten over hun werk, maar de aanleiding was de weigering van een tafelkleed door het Groninger museum waarop styllistische afbeeldingen van prikkeldraad, wachttorens en doodshoofden stonden. Ook ontwierp hij een poort voor een verzamelaar. De poort symboliseert twee schoorsteenpijpen en een boog van rook. Flirten met de beeldtaal van het concentratiekamp is niet niks, dan moet je je verhaal klaar hebben. Hij had moeten zeggen: ‘Concentratiekampen zijn Disney geworden, ik vergroot dat alleen maar uit.’ Hij had moeten zeggen: ‘ik ben heel erg blij dat er zo wordt gereageerd, want daaruit blijkt dat het mensen nog echt aan het hart gaat.’ Tegen Felix Rottenberg, die vroeg of hij had nagedacht over de overlevenden van de kampen, had hij moeten zeggen: ‘Felix, die vraag is irrelevant. Ook als er geen overlevenden waren geweest zou dit beeld schokkend moeten zijn.’
Dat Job geen kunstenaar is, bewijst ook het Groninger museum. In 2002 stelden ze ten slotte al de Chapman brothers ten toon. De Chapman brothers maakten schitterende, maar gruwelijke maquettes van concentratiekampen met skeletten en in het midden de ruïne van een McDonald’s. Vele malen heftiger dan wat Job heeft gemaakt. Het verschil is dat het ene kunst is en het andere een kitscherige verheerlijking en omhelzing van een beeldtaal die de nazi’s plezier had gedaan.