maandag 30 maart 2009

OB. Padvinderij zonder groepesgebeuren



Een aantal weken geleden kwam kunst en architectuurinstelling Stroom Den Haag met de vraag of ik verkenner wilde worden. De padvinderij had me altijd tegen gestaan vanwege het groepsgebeuren, maar Stroom bezwoer me dat ik het helemaal alleen mocht doen.
De instructies die ik meekreeg waren eenvoudig: Ik moest op een aantal plekken ‘de stand van zaken’ opnemen. Die plekken werden aangeduid met coördinaten die ik weer via google earth zou kunnen opzoeken. In een tijd van informatieovervloed is informatie schaarste geen overbodige luxe. Op deze manier bleef er ten minste nog wat te verkennen over en was er genoeg ruimte voor misverstanden. Niet onbelangrijk, want ik ben ervan vertuigt dat misverstanden juist tot mooie dingen kunnen leiden. Op de des betreffende coördinaten zou ik objecten aantreffen die gemaakt zijn door het kunstenaarscollectief ‘Het Observatorium’. Hoe de objecten er aan toe waren? Wat ze te betekenen hebben? Ik moest zelf maar zien wat ik relevant vond. Op 18 april aanstaande zal ik publiekelijk ondervraagt worden over mijn bevindingen.