vrijdag 27 maart 2009

als ik mijn sleutels bij me had gehad


Vandaag heb ik nog op de valreep van directeur Henk Bolkenbaas een rondleiding gehad door het Ypeburgs lyceum. Van buiten heeft het gebouw een tamelijk gesloten uitstraling door kleine vierkante ramen in de aluminium bekleding van de gevel, maar binnen is het gebouw juist uiterst transparant waarbij een centraal atrium een mooi zicht biedt op de verschillende verdiepingen. De school definieert samen met het NFI de toegang tot Ypenburg. Hierbij staat de openbaarheid van het schoolgebouw in sterk contrast met de geslotenheid van het NFI. In beide gebouwen zijn de functies langs de randen georganiseerd om optimaal gebruik te maken van het daglicht. Op de wandeling door de school maakte de directeur vaak de opmerking : ‘Als ik nu mijn sleutels bij me had gehad dan hadden we hier even binnen kunnen kijken.’
Sommigen lokalen waren wel open. Zo zijn we in het handenarbeid lokaal geweest waar twee jongens houten vogels aan het figuurzagen waren.