maandag 23 november 2015

Maasbree en de seksrabbijn


Ik moest voor research naar Maasbree, een dorp tien kilometer van Venlo. Op de ov fiets reed ik door het Limburger boerenland. Nooit gedacht nog eens in Maasbree te komen. Dat is het mooie van research; je komt nog eens ergens. Ik wilde weten waar een bepaald personage ondergedoken had gezeten. Via via is zijn onderduikverslag mij in de schoot geworpen. Het laat me niet meer los. Nu wil ik alles van hem weten. Althans dat maak ik mezelf wijs, misschien wilde ik eigenlijk gewoon eens in Maasbree kijken. Een medewerker van de lokale bieb bracht me in contact met mensen die meer over onderduikers wisten. Zo kwam het balletje aan het rollen. Op de terugweg naar Venlo kwam ik langs de Breerbronne,  een vakantiepark waarvan me de naam enigszins bekend voorkwam. Na enig gepeins wist ik het weer; dit was het bungalow park waar rabbi Eliezer Berland, alias de seksrabbijn, twee maanden had gezeten. Of althans zijn volgers. De seksrabbijn was ook een soort onderduiker, maar dan van een andere orde. Ik trof toevallig de eigenaresse bij de receptie van het park. ‘Die mensen laten je voortdurend weten dat je een minderwaardig onderkruipsel bent,' zei ze over de Orthodoxe joden,'zij staan ten slotte het dichtste bij God van ons allemaal. ‘
Ze had de seksrabbijn ook wel eens gezien. De goegemeente rende kilometers achter zijn auto aan en hij reist altijd met honderden boeken omdat hij aan een stuk door leest. Of de aantijgingen van seksueel misbruik vanuit Israel waar zijn weet ik niet, maar bij zijn volgers brengt hij toch een aan erotiek grenzende bezetenheid teweeg.