maandag 2 december 2013

Basisinkomen (bij nader inzien)

Na mijn blog van gisteren over het standaard basisinkomen, attendeerde een vriend me op dit essay van Ronald Mulder.
Een zeer helder verhaal waarbij het hele idee in een historische context wordt geplaatst. Ik was sceptisch aangaande dit idee omdat ik me afvroeg of mensen gelukkiger zouden worden van gratis geld. Bovendien is het de vraag of iedereen wel z’n talenten wil ontwikkelen, of wil doen wat hij leuk vindt. Dat is namelijk het argument dat er aan ten grondslag ligt. Ik denk dat het sommige mensen tot waanzin kan drijven als ze moesten gaan bedenken wat ze echt leuk vinden.
Maar dat alles neemt niet weg dat het huidige systeem simpelweg begint vast te lopen. De verzorgingsstaat kraakt in z’n voegen. Er wordt van ons verwacht dat we nog meer gaan werken dan we al doen en tegelijkertijd ook veel meer voor onze eigen kinderen gaan zorgen en onze ouders. Er is geen baangarantie meer en tegelijkertijd zijn er 750.000 zelfstandigen. Het zal nog wel eens goedkoper kunnen zijn om iedereen een basisinkomen te geven van 1300 euro dan die hele bureaucratische rompslomp van subsidies en vergoedingen op de been te houden. Ik weet er alles van. Ooit werd de suggestie gewekt dat ik huursubsidie kon krijgen. Maar ze zijn van mening veranderd, nu willen ze alles weer terughebben. Het lijkt me op z’n zachtst gezegd zinloos geschuif met geld.Ik ben van gedachte veranderd, doe mij toch maar dat basisinkomen (dan kan ik de huursubsidie tenminste terugbetalen). Mijn rekeningnummer is: 2844989.