woensdag 30 november 2011

Slecht nieuws

 
Bij het overstappen in Antwerpen zag ik op een tram de volgende boodschap staan: Goed nieuws uit Congo. Het bleek een reclame uiting te zijn voor koffie. Op de een of andere manier kwam de boodschap op dat moment in Belgie onbedoeld cynisch op mij over. Een dergelijke woordgrap is in Belgie toch raar, aangezien beide landen een tamelijk onplezierig verleden met elkaar hebben gehad.  Het enige goede nieuws uit Congo blijkt koffie te zijn. Ondanks mijn grote antipathie jegens de Starbucks besloot ik er uit praktische overwegingen toch maar koffie te halen. Een dubbele espresso kost 2 euro 95. Terwijl ik had gezegd het ter plekke op te zullen drinken zat de koffie toch in een kartonnen bekertje en was bovendien lauw. Goed nieuws uit Congo, maar slecht nieuws uit de starbucks die niet doen aan fairtrade, kinderarbeid stimuleren en klanten een vermogen laten betalen voor lauwe koffie.