zaterdag 19 november 2011

Neurootje

https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=e3af337f39&view=att&th=133bdea5c195ce0e&attid=0.1&disp=inline&zw 



‘Ik hoop dat jullie je koffie hebben gehad voor de lange zit,’ zei de regisseur van Strawberry Tree. Het klonk als een waarschuwing, maar dat was geenszins nodig. De documentaire vertelt het verhaal van een Cubaans vissersdorp, juist door helemaal niets te vertellen. Het dorp bestaat niet meer want dat is door een orkaan weggevaagd. Na de voorstelling vertelde de regisseur ons dat dit de overheid wel goed uitkwam omdat die deze kleine vissersdorpjes toch al wilde opruimen om de bewoners te centraliseren. De vissers willen wel terug, maar ze werden gebombardeerd met allerlei luxe goederen en voorzieningen om ze in de suburb te houden waar de overheid ze wil hebben. Het goede is dat dit allemaal niet in de documentaire zit. In feite is de documentaire een prachtige momentopname in de tijd, nu is het voorgoed weg. Het was ook het laatste vissersdorp van dit type.
(Op de terugweg naar de trein heb ik mij nog even bij de Occupy mensen gevoegd. Altijd leuk om een toeristisch uitje af te sluiten door op de foto te gaan met een mondiale protestbeweging. Ik vroeg aan een van de mannen die er zaten hoe het ging.  ‘slecht’, zei hij,’ik heb vandaag nog geen jointje gehad en ik moet inspelen tegen de man met de knop.’ Die laatste opmerking bleek te gaan over het feestje dat gaande was achter zijn tent waar inderdaad muziek uit een gettoblaster kwam. Ik zei gedag en doneerde een neurootje voor het maken van de foto).