zondag 27 september 2015

Leunen

Screen Shot 2013-02-06 at 22.17.57
Een op de honderd Syriers die ons land binnenkomt is een terrorist, hoorde ik laatst ergens. Dat zeiden ze in Amerika ook over de Cubaanse bootvluchtelingen. Dat zouden allemaal Tony Montana’s worden. Het zegt meer over de kracht van Hollywood dan over de migranten. Die mensen werkten het hardst van alle Amerikanen. Nu zijn het de Mexicanen die zo hard werken. Volgens sommige Amerikanen (zoals Donald Trump) zijn het allemaal dieven en vrouwenverkrachters.
We beleven historische tijden in Europa. Ik had het er vandaag over met Melle Smets. Ik was met hem in Ghana om een auto te bouwen. Een van de leden in het team, een vrouw die de auto geverfd heeft, staat over twee weken op de stoep. Althans daar lijkt het op. We ontvangen allerlei sms-jes uit Ghana met het verzoek haar op te vangen. Nu kunnen wij dus onze bijdrage leveren aan de grote Volksverhuizingen die vandaag de dag plaatsvinden en die onze cultuur voorgoed zullen veranderen, maar daar heb ik dus geen zin in. Deze vrouw is namelijk helemaal niet leuk of sympathiek. Bovendien kan ze niet schrijven en niet lezen en ze is nog lui ook. Zelfs het schilderwerk van de auto was slecht gedaan. Het is iemand die op je gaat leunen en voordat je het weet kom je er niet meer vanaf. Die laatste zin zou je kunnen opvatten als een anti migratie houding. Wilders zou die zin zo kunnen gebruiken in een van z’n toespraakjes. Maar het is niet mijn mening over alle migranten. De meeste migranten zullen harde werkers zijn die graag zo snel mogelijk hun leven willen opbouwen in Nederland, maar een op de honderd is waarschijnlijk lui.