zaterdag 25 oktober 2014

Rechtse columns


Jeroen van Merwijk Schreef linkse columns voor de Telegraaf. Ze zijn nooit geplaatst uiteraard. Hij probeerde het toch omdat linkse kranten ook rechtse columns plaatsen. Daar had ik nog nooit bij stilgestaan. Nu lees ik dus de Volkskrant en vraag ik me telkens af 'zou dit nou een rechtse column zijn?’ Waar moet een rechtse column aan voldoen?
Rechts associeer ik in elk geval met de wil tot daadkracht (ook al heeft het geen zin), de wil tot duidelijkheid (ook als is er in veel gevallen geen duidelijkheid is te geven) en het verwijt dat de autoriteiten geen gezag meer hebben en dat dit herstelt moet worden. 
Eigenlijk kwam Martin Sommer vandaag in Volkskrant wel een beetje inde buurt van de rechtse column. Hij hekelt het beleid dat er op Schiphol niet gecontroleerd wordt op ebola en benadrukt het feit dat er sprake is van een dubbele onduidelijke boodschap (wel en niet alert zijn). Hij verwijst naar Amerika en het feit dat daar wel controles worden uitgevoerd. Het punt is nou juist dat die controles geen zin hebben omdat je pas twee weken na besmetting de symptomen kan waarnemen. In Amerika doen ze alles beter, lijkt hij te willen zeggen. Daar doen ze ten minste is. Maar dat is nou juist schijn veiligheid. Martin Sommer doet net alsof er simpele oplossingen zijn voor dit moeilijke probleem, dat is wel een beetje populistisch. Links of rechts? Wie zal het zeggen...

(overigens bundelde van Merwijk zijn columns in 2007 al in een boekje)