zondag 19 oktober 2014

Koken met ISIS




Er wordt flink gevochten in het Midden-Oosten, een oorlog die ons ook aangaat omdat Nederland nu eenmaal meedoet met de 'coalition of the willing'. Vandaag hoorde ik op de radio (ovt) dat als de Russen zouden oprukken naar het westen tijdens de koude oorlog, het de bedoeling was dat de legers van de Warschaupact landen dan mee zouden gaan.
Dit werd het wentelteefjes-effect genoemd. Eigenlijk vind ik dat een betere benaming dan 'Coalition of the willing'. Ook Amerika veroorzaakt met haar opmars een wentelteefje. Het klinkt veel beter dan 'coaltion of the willing'. Ik zie de krantenkoppen al voor me: 'Wentelteefje bijt ISIS in de kuiten!'
Verder denk ik dat het goed zou zijn om de komende tijd wat vaker dingetjes te koken uit de keuken van het Midden-Oosten. De liefde gaat via de maag zeggen ze wel eens, maar ik denk dat we ook via het voedsel dichterbij de mensen in het midden-oosten kunnen komen. Dolma, bijvoorbeeld, zijn groente-hapjes die door zowel Koerden als SyriĆ«rs en Turken worden genuttigd en waarschijnlijk ook door leden van ISIS. Het is wijdverbreid ten tijde van het Ottomaanse Rijk, de tijd van voor de eerste wereldoorlog toen het nog relatief rustig was in die regio. Een goed gerecht om te eten omdat het harmonie symboliseert. Eet Dolma en proef de vrede. Ik heb de vegetarische versie opgezocht, de vlees variant vind ik in het licht van de oorlog een beetje onsmakelijk. (Het is wel bewerkelijk om te maken, dus ik zou het bewaren voor tijdens de kerstdagen. Tijdens het uithollen van Aubergine kunt u het dan hebben over de laatste bombardementen van Wentelteefje op de stellingen van ISIS)


Dolma (gevulde groene peper, aubergine, uieen en tomaten)
·     Twee stuks van elk van de volgende groente: Aubergine, tomaten, groene of gele pepers, uien en een kleine pompoen. Was de groente en schil de aubergine in een streepjes motief, lepel de inhoud eruit.
·       Een kopje rijst.
·       1 kopje van elk: verse peterselie, bosuitjes, koriander, dille en prei.
·       Wassen en uit laten lekken, fijn snijden.
·       1 kopje linzen of pijnboompitten
·       6 eetlepels tomatenpasta (concentraat).
·       Half kopje olijfolie.
·       Half kopje appel cider azijn.
·       2 en een half theelepel zout.
·       2 eetlepels curry
·       1 theelepel kurkuma
·       Halve theelepel cayenne peper


Lees hier hoe u deze ingrediƫnten tot een mooi resultaat kunt brengen.