dinsdag 12 augustus 2014

Zwermgedrag


Ik dacht dat Vice een skateboard magazine was. Ze zijn veel meer dan dat. Ze hadden, (ongelofelijk eigenlijk) exclusief toegang tot IS (voorheen ISIS) headquarters in Raqqa Syrie. Het filmmateriaal staat in vijf episodes online.
In deel twee zie je een Belgische moslim (Abdullah al-Belgian) met zijn zoontje van tien. Ze zijn naar het kalifaat gekomen om tegen de ongelovigen te vechten. 

Toine Heijmans schreef vandaag in de Volkskrant over de zogenaamde IS aanhangers in Nederland en dat we niet weten wat we ermee aan moeten. Volgens de AIVD vertonen ze ‘zwermgedrag’ en zijn dus moeilijk te volgen.

In de Haagse Schilderswijk werd er pro IS geprotesteerd. Dat is wellicht zorgelijk, vooral omdat het nogal provocerend is en kan escaleren. Toch vraag ik me af of we hier echt te maken hebben met moordenaars. Ze gingen er in elk geval als haasjes vandoor toen de ME een charge uitvoerde. Ik heb voetbalsupporters gezien die flinker zijn.