donderdag 21 augustus 2014

De vloek van Woldjer I

Op dertien september is het open monumenten dag met als overkoepelend thema ‘Op reis’. Voor de afdeling in Groningen zal ik een tocht organiseren langs het traject van het voormalige Woldjerspoor van Groningen naar Delfzijl. Vandaag was de eerste dag dat ik besloot eens te kijken welke route er gefietst kan worden. Een mooi excuus om weer eens rond te hangen aan de rafelranden van de stad. Op het Gideon terrein trof ik een alternatieve woongemeenschap die ooit een boten bouw- en repareergemeenschapje vormden.
Een vrouw herinnerde zich dat oude spoor nog wel want daar ging ze vroeger naar aparte bloemen en planten zoeken. Die groeiden volgens aar altijd in de buurt van spoorweg taluds. Het zou kunnen, misschien heeft het wel wat met het grind te maken. Achteraf denk ik dat ze een ander spoor bedoelde. Een oudere man, het zijn allemaal oude hippies die hier wonen, vertelde dat veel herenboeren in Groningen vroeger ook allemaal hun eigen spoorlijntjes hadden. Het noorden was een wirwar van sporen. Er reden vooral trams op.
Leuke verhalen, maar ik moest door. Ik had nog helemaal niets ontdekt dat ook maar enigszins verwees naar een spoorlijn. Een boer wiens land ik ongevraagd had betreden werd ineens lijkbleek toen ik hem vertelde dat ik opzoek was naar het oude Woldjerspoor. Hij zei:’ Diep in de nacht als alle andere geluiden zijn verstomd hoor je nog wel eens een stoomtrein voorbij komen, maar zeg dit niet tegen mijn vrouw!'  
Ik knikte en zei dat zijn geheim veilig was. Ik zou tegen zijn vrouw net doen alsof er niets aan de hand was. Maar ook ik weet wel beter; hier heerst de vloek van Woldjer.