maandag 16 augustus 2010

GH00: Injecties


Vandaag ging ik naar de GGD om een gele koorts prik te halen. De GGD zit een heel eind op de Laan van Meerdervoord in een betonnen kolos aan de rand van het winkelcentrum aan het Savornin Lohman plein. De toren heet de Thorbecke toren. De prik zou  mij iets van 21 euro gaan kosten. U krijgt ook nog advies, zei de vrouw achter het glas. Ik heb geen behoefte aan advies, zei  ik terug tegen het gezicht achter het glas. De vrouw had wat pukkeltjes rond haar kin, zag ik. Het is verplicht, zei de vrouw met de moeilijke huid. Ik werd opgehaald door mevrouw Hazewinkel, ze was sociaal consulent las ik op het bordje dat ze droeg. Tijdens het consult probeerde mevrouw M.A. Hazewinkel mij ook nog injecties tegen Dengue, Schistosomiasis, hepatitis B en hondsdolheid aan te  smeren. Telkens vroeg ik of het noodzakelijk was. Wij vinden van wel, zei mevrouw Hazewinkel daarop voortdurend. Maar ik wilde het niet omdat het niet noodzakelijk was om het land in te komen. Ten slotte vroeg de sociaal consulent of ik een stempel wilde als bewijs dat ik geen cholera had. Dat is alleen een stempel, geen injectie. Oke, zei ik, is dat gratis? Nee, de stempel kost vier euro. Dan hoeft het niet, antwoordde ik. Maar er kan naar gevraagd worden, vocht Hazewinkel terug. En dan gaan ze je daar inenten met vieze naalden.  Ik kon een lach niet onderdrukken. Mevrouw Hazewinklel deed werkelijk haar best de handel aan de man te brengen. De klant wordt zelfs bang gemaakt met vieze naalden. Terug bij de vrouw achter het glas moest ik 51 euro afrekenen. Op de rekening stond dat ik advies had gekregen over ziektes als Dengue, Schistosmasis en hondsdolheid. Toch wist ik nogsteeds niets van al die ziektes. Dreigementen kosten ook geld. Blijkbaar.