maandag 30 augustus 2010

Cellofaan


In een dappere poging mijn boekenkast opnieuw in te richten, vond ik het boek No Logo terug van Naomi Klein. Het was nog ingepakt. Destijds had ik het boek aangeschaft en ik geloof, bij wijze van statement, nooit uit het plastic gehaald. Ik weet alleen niet meer wat het statement inhield en niemand heeft het ook ooit opgemerkt, zover ik weet. Eind jaren negentig was No Logo nogal een hit en iedereen liep er mee weg. 'Today nobody can afford not to be an activist', staat er op de achterflap. Goed leesbaar door het cellofaan heen. Je had twee globaliseringsbabes Naomi Klein en Noreena Hertz. Maar Naomi Klein werd met No Logo toch wel het boegbeeld van de anders globalisten. Waarschijnlijk was ik een beetje zoals de Turkse man vertolkt door van Kooten in het programma Keek op de Week. Hij kocht het boek De Duivels Verzen van Salman Rushdie om op een tafeltje te leggen zodat iedereen kon zien dat hij geïntegreerd was.