dinsdag 1 juni 2010

Fotomannetje


Er is een fotowinkeltje hier in de buurt waar volgens mij nooit iemand komt, ik heb er in elk geval nooit mensen kunnen betrappen. Ik laat er sinds kort wel eens wat dingen ontwikkelen, voor de gezelligheid. De winkel wordt gerund door een kleine gebruinde man met een witte baard en een kaal kruintje. Hij praat Nederlands met een zwaar accent. Vandaag vroeg ik hem waar hij vandaan kwam. Dat is misschien niet erg beleefd, maar mijn nieuwsgierigheid wint het wel vaker van de beleefdheid. 

Hij bleek uit Chili te komen en was als politiek vluchteling met zijn vrouw naar Nederland gekomen. ‘In 1978 woonde we in Putten, daar was naast een hoge werkeloosheid ook nog een hoop analfabetisme. Als we een brief kregen van de overheid en we aan de buren vroegen of die konden vertellen wat erin stond, dan stuurde ze ons door naar de volgende buren en zo maar door totdat we bij een onderwijzeres aankwamen, die kon het wel vertalen.’ Ik nam een gemakkelijk houding, het fotomannetje had geen enkele aanmoediging nodig om verder te vertellen.'Na een tijdje stelde iemand voor om met mijn vrouw naar bed te gaan, dan mocht ik met zijn vrouw naar bed. Dat had hij bedacht. Het ging er hier wel iets anders aan toen dan in Chili, ik zei dat hij het aan mijn vrouw moest vragen, maar ik heb er nooit meer wat van gehoord. Iedereen in Putten wist wie we waren. Op een gegeven moment had ik wel vijf vrouwen per week. Misschien hadden die wel het gevoel dat ze zich verenigde met de wereld problematiek door met mij naar bed te gaan. Ik wist niet wat me overkwam. Dat ging zo door totdat mijn vrouw erachter kwam. Die heeft me toen op straat gezet natuurlijk en daarna ben ik in Delft gaan wonen op een kamer. Ik maakte hele duidelijke afspraken met de vrouwen met wie ik omging. Ze mochten alleen op bepaalde dagen en tijdstippen langskomen. Dan stond er soms tocht weer eentje op een verkeert moment op de stoep en dan zei ik, dit gaat zo niet, dit was niet de afspraak. Maar ik heb een auto voor je gekocht zeiden ze dan. Maar daar was ik heel resoluut in. Onze relatie is puur gebaseerd op seks,zei ik dan, dan moet je niet met auto’s aankomen vind ik.’
Een Don Juan moet principieel zijn. Omdat ik het vermoeden had een klein Chileens goudmijntje te hebben aangeboord kocht ik direct een nieuw fotorolletje om die vol te schieten en zo snel mogelijk te laten ontwikkelen. Dit was geen fotowinkel, maar Zuid Amerika waar je binnenstapt.