El Conde de Torrefiel, een theatergroep uit Barcelona, trad op in het Grand Theater met het stuk ‘Escenas para una conversación después de haber visto una película de Michael Haneke’.
De openingsscène bestaat
uit een penis die zich langzaam opricht terwijl er een verhaal wordt
voorgelezen over een jongen en zijn seksuele fantasie aangaande het
hebben van seks met 4 of 5 mensen die hij niet kent. De pennis verdwijnt, maar deze opening laat je niet snel meer los. Er volgen meer
verhalen, soms blijken ze een ander perspectief te geven op het voorgaande verhaal.
Ze haken heel mooi in elkaar. Ze zijn grappig en direct. Alle onnodige ballast
is weggelaten waardoor de teksten direct doordringen tot de essentie. In een
verhaal over een kunstbeurs in Madrid ( ARCO) werd er s’ochtends twee
performances gehouden om publiek te trekken. De tweede performance betrof een naakte jongen met zijn kont
naar het publiek en een plant op zijn rug. ‘Laten we daar gaan staan dan ik beter
naar zijn kont kijken,’ zegt een jongen tegen zijn vriend.
Onwillekeurig moest ik denken aan het schandaaltje dat eerder plaatsvond op Noorderzon waarbij twee bezoekers aantstoot namen aan een seksuele getint beeldje in een tentoonstellingsruimte en dreigde het te vernietigen. 'Noorderzon zwicht voor dreiging', kopte het Nieuwsblad. Twee mannen, tussen de 25 en 30, hadden aanstoot genomen aan een beeldje van een meisje met een konijnenmasker en haar onderbroek op de enkels. Het konijn knabbelde aan een dildo in plaats van aan een worteltje. Noorderzon liet het verwijderen. Zwicht het festival daarmee voor dreiging? Jawel, maar misschien is dat niet altijd even erg. Zoals uit de theatervoorstelling van Condefiel blijkt valt er op dit vlak namelijk nog een hoop te beleven.