woensdag 16 juli 2014

Jenga-Chair

In de zomer verandert mijn tuin in den Haag dikwijls in een chemisch laboratorium. De poly urethane dampen kringelen dan door het hofje. Deze week was het weer zover. Er zijn altijd tal van projecten die van de vorige zomer zijn blijven liggen en die dus nodig af moeten. Probleem is dat er telkens nieuwe projecten bij komen. Ik zal er de komende dagen hier drie bespreken. Eigenlijk zijn het voorbeelden van anti-ambachtelijkheid. Terwijl een ambachtsman z’n best zou doen op een bepaalde ingenieuze houtverbinding, smeer en plak ik gewoon alles aan elkaar. Vaak gaat dit tegen alle natuurkundige wetten in. Neem de hierboven getoonde stoel. De Jenga-chair, zo noem ik hem. Het ding is namelijk opgebouwd uit zo’n honderd Jenga blokjes. Het is natuurlijk een achterlijk idee want Jenga blokjes zijn juist bedoeld om om te vallen, niet om solide structuren van te maken. Daar komt epoxy om de hoek kijken. Met epoxy krijg je zelfs Jenga blokjes op elkaar. En dat vind ik dus grappig. Toch blijft het waarschijnlijk spannend om hierop te gaan zitten, daarvoor is het ook een Jenga-chair.