dinsdag 20 september 2011

Verkruimelen


In het archief van de Groene Amsterdammer (van 4 mei 2010) las ik een aardig interview met Adriaan Geuze, landschapsarchitect. Naar aanleiding van dat stuk heb ik besloten meer van zijn werk te gaan lezen. Geuze heeft ooit voorgesteld om de waddenzee in te polderen. Ik werd ondermeer getroffen door dit citaat: "Misschien ben ik naïef als ik zeg dat iedere generatie een stuk van Nederland gaat bouwen. Ik ben wat dat betreft in de verkeerde tijd geboren, er wordt nu geen nieuw land meer gemaakt, er wordt vooral kapotgemaakt. We maken geen polders meer, maar verkruimelen ze."

Misschien is dat wel waarom we langzaam onze identiteit verliezen. We bouwen geen Nederland meer. In plaats van de Randstad een harde grens te geven zodat zo'n stad tenminste wat compacter wordt, bouwen we langs onze snelwegen. Het bouwen van buitenwijken heeft niets met het maken van Nederland te maken, dat is zoals Geuze terecht opmerkt, het verkruimelen van polders. Een vriend vertelde me dat door Geuze's waddenzeevoorstel spontaan de waddenvereniging is opgericht. Dat is dus eigenlijk de antipolderclub en  op haar manier ook heel Nederlands.