maandag 20 juli 2009

Het heeft mijn idee van rijkdom veranderd

Ik bevind mij in een mobilehome tussen duizenden vierkanten meter mais. Naast de mobilehome, tientale meters verderop, staat een vreemdsoortig huis met een dak dat tot de grond reikt. Dat huis stond op het land dat Benny Goedhart en z’n vrouw Suzette Vermeer zeven jaar geleden kochten met de opbrengst van het land dat ze hadden verkocht in Chino vlakbij Los Angeles. Hij wilde in het huis gaan wonen maar hoeveel geld hij er ook in gooide, het bleef een bouwval.’Er is iets heel raars aan de hand met dat huis.'
Vandaar dus dat hij er een mobilehome naast heeft gezet. Hun zoon, Brandon, die op de zuivel boerderij werkt, woont er ook. Hij heeft tien auto’s. Zijn broer Jason, die een huis heeft in het dorpje Shafter, heeft er acht en hij bezit de grootste televisie die er te krijgen is. De familie lijkt rijk, ze zouden stinkend rijk kunnen zijn, maar zijn het eigenlijk niet. De auto’s teren weg onder het stof en de zon en Benny Goedhart heeft alleen al dit jaar vier miljoen dollar verloren door de lage melk prijs. Of hij gaat overleven, hangt af van de komende maanden. Als de melkprijs niet omhoog gaat, is het afgelopen. ‘ Alles wat ik de afgelopen 25 jaar heb verdiend is in rook opgegaan. Het heeft mijn hele idee van geld en rijkdom veranderd.’