woensdag 6 februari 2008

Intelectual Stalking part II: mailen met zijn secretaresse in New York

Geachte Mevrouw Treuren

Enige tijd geleden heb ik de heer Kees van Twist een brief en een boek gestuurd, maar ik heb daar nog geen reactie op mogen ontvangen. Ik ben daarom bang dat het pakketje bij zijn recente verhuizing is zoekgeraakt. Van zijn secretaresse in het Groninger Museum begreep ik dat hij net gisteren is vertrokken naar de VS. Daarom stuur ik u voor de zekerheid de brief nogmaals op in de hoop dat u een gelegenheid vindt om deze aan hem te overhandigen. Het is van groot belang (althans mijn belang) dat wij in de toekomst met elkaar gaan samenwerken. Ik ben er helemaal klaar voor om naar New York te verhuizen. De stad ken ik ook al aardig. Onlangs ben ik er nog geweest om voor het blad de S&RO een artikel te schrijven over de fietsbeweging Critical Mass, een groep milieuactivisten die iedere laatste vrijdag van de maand op Union Square verzamelen om hun anti-auto protestmars door de stad te maken (zie attachment). Van fietsen hebben wij Nederlanders natuurlijk ontzettend veel verstand en het zou goed zijn om op dit vlak naar culturele uitwisseling te zoeken. Hoe kun je in een drukke stad als New York bijvoorbeeld het beste verschillende snelheden met elkaar vermengen (voetgangers, auto's, fietsers) ? Wij hebben daar veel meer over nagedacht dan de Amerikanen die zeer auto-minded zijn. Maar het is duidelijk dat dit langzamerahdn veranderd nu ook in de VS het milieubewustzijnvirus om zich heen begint te slaan. Over de gevolgen voor d everkeerstsromen wordt echter nauwelijks nagedacht. Dus ik stel voor: nodig jonge Nederlandse architectenbureaus uit om over alternatieve verkeersscenario's in New York na te denken. Maar voordat ik te hard van stapel loop met ideeën is het misschien beter om eerst een reactie van Kees af et wachten.

Met vriendelijke groeten, Bram Esser