donderdag 14 februari 2008
Disaster Driven
Er bestaat geen Europese richtlijnen voor de veiligheid van tunnels vertelde kunstenaar Martijn Boelhouwesr mij tijdens de Transvaalse denktank sessies over de tussentijd. Veiligheid komt daarentegen pas op de agenda na een ongeluk. Het beleid heet daarmee ‘disaster driven’ te zijn. Hoe meer ongelukken hoe veiliger de tunnel dus wordt. De ANWB meldt dat de tunnels gemiddeld behoren tot de veiliger wegvlakken: ‘er gebeuren dus gemiddeld minder ongelukken’ (dit staat op de ANWB site). De gevaarlijkste tunnels bevinden zich in ItaliĆ«. Daar zijn ook gemiddeld de meeste corrupte politici per vierkante meter: “Vriendendiensten prevaleren boven de dienstbaarheid aan de samenleving” schrijft NRC-Next over de crisis in ItaliĆ« naar aanleiding van het boek Vuile Handen van de journalist Marco Travaglio. Een student die aanwezig was bij diens lezing in Frascati zegt:”Het probleem van de Italianen is dat we altijd tot extreme situaties moeten komen, alvorens te reageren.”
Ook de Italiaanse politiek is Disaster Driven.