woensdag 6 februari 2008

Intelectual Stalking part I: Open Sollicitatie


Geachte heer van Twist

Hierbij wil ik u mijn diensten aanbieden als cultureel medewerker of persoonlijk assistent culturele zaken in New York. Momenteel ben ik werkzaam als freelance schrijver en onderzoeker op het gebied van architectuur, stedenbouw en stedelijke cultuur. Architectuur en met name het denken over architectuur is één van de belangrijkste culturele exportproducten van Nederland en ik denk daarom dat ik met mijn ervaring op dat gebied en met mijn brede filosofische achtergrond een goede inhoudelijke maar ook organisatorische bijdrage kan leveren aan uw werkzaamheden als
cultureel attaché. Als ambassadeur voor culturele aangelegenheden gaat het er niet alleen om het eigen cultureel erfgoed uit te dragen maar ook om te zoeken naar nieuwe culturele verbanden tussen Nederland en in dit geval de Verenigde Staten.
Vanuit mijn oorspronkelijke vakgebied, de sociale filosofie, is er een steeds grotere interesse ontstaan voor het fenomeen globalisering en de sociaal culturele effecten daarvan op onze samenleving. Welke gevolgen heeft de toename aan individuele mobiliteit voor de relatie tussen mens en plaats en tussen mensen onderling? Of misschien nog wel belangrijker: hoe denken we hier over na? In het publieke debat zijn vaak twee extremen te horen: enerzijds een lofzang op de vooruitgang en mobiliteit, anderzijds bestaat er een angst dat alles verloren gaat en dat mobiliteit slechts leidt tot vernietiging van identiteit. Daar heb ik in mijn scriptie een nuancering in proberen aan te brengen. Mobiliteit is niet per definitie een vernietigende kracht maar kan ook leiden tot nieuwe vormen van 'stedelijk samenwonen'. Daarbij lijkt toerisme één van de belangrijkste vehikels geworden om ons cultureel erfgoed te waarborgen. Een ontwikkeling waar we ons niet langer aan kunnen onttrekken, maar die we moeten benutten en in goede banen leiden.

Juist het zoeken naar de bemiddeling tussen het bestaande culturele erfgoed en de 'vooruitgang' hebben mij altijd gefascineerd. Een fascinatie die ook terug te vinden is in mijn werkzaamheden als freelancer. Zo raakte ik in 2004 als medeauteur en lid van het Onix team betrokken bij de ontwikkeling van een woonscenario voor de Veenkoloniën anno 2050. Dit in opdracht van de Stichting Innovatie Veenkoloniën (SIV). Juist het filosofische denkkader van waaruit ik de materie benaderde heb ik als een conceptueel voordeel ervaren. Het stelde mij in staat om, buiten het stedenbouwkundige jargon om, de discussie voortdurend op scherp te zetten.

Na deze uitermate positieve kennismaking met de praktijk en werkwijze van denktanks op het gebied van ruimtelijke ordening heb ik de afgelopen jaren voor verschillende architectuur en kunst instellingen onderzoek gedaan en teksten geschreven.


Die opdrachten varieerden van meer literaire stukken, zoals het scenario voor een graphic novel die begin volgend jaar verschijnt bij architectuurplatform GRAS te Groningen tot teksten voor tentoonstellingen bij kunst en architectuur instelling Stroom in Den Haag (Toekomstig Erfgoed).

Voor het Architectuur Instituut Rotterdam (AIR) heb ik voor de dag van de architectuur het eenmalige tijdschrift Lobby Rotterdam, de kunst van het binnenkomen, geproduceerd. Hierbij moesten kunst en design historici worden benaderd, interviews worden geregeld en adverteerders worden binnengehaald. In deze tijd heb ik mijn organisatie en acquisitie kwaliteiten kunnen ontwikkelen. Ten slotte denk ik dat het opzetten van onderwijsprogramma’s en de begeleiding van studenten tijdens mijn student-assistentschappen onder Prof. Dr. René Boomkens, raakvlakken heeft met het werk van de assistent van de cultureel attaché in New York.

Ik ben gaarne bereid om de inhoud van deze brief, alsook mijn Curriculum Vitae, nader toe te lichten in een gesprek.

Met vriendelijke groet,
Bram Esser