vrijdag 27 april 2012

Lemon


Gisteren gaf ik een lezing tijdens de nacht van de filosofie. Ik was daar om het einde van het snelwegtijdperk aan te kondigen. Soms is het verstandig om hoog in te zetten. Vreemd genoeg stond ik ingedeeld bij het 'blokje' media. Er werden tv series en programma's besproken zoals ‘Boer zoekt vrouw’, ‘Mad Men’ en ‘Breaking Bad’. 'Boer zoekt vrouw' werd besproken door Eva Anne le Coultre. Ze omschreef dit programma zeer adequaat als de televisie variant van een dames tijdschrift waarin advies gegeven wordt over hoe je moet handelen in de liefde. Catherine Gardiner gebruikte 'Breaking Bad' als case study om een eerste jaars college te geven over ethiek. Kan een goede man slechte dingen doen? Deze vraag probeerde ze beantwoorden aan de hand van Socrates.Tijdens deze presentatie kreeg ik vreselijke last van gaap aanvallen, het hield maar niet op. Eigenlijk was alleen het verhaal over Mad Men de moeite waard. Het werd vertelt door Rene Boomkens die de serie niet gezien had en even een kleine inhaalslag heeft moeten maken. Zijn analyse dat Mad Men een oorsprongsmythe a la Genesis is, klonk overtuigend. We kregen een fragment te zien waarin hoofdrolspeler Don Draper geconfronteerd wordt met een reclame van Volkswagen bedacht door het bedrijf Doyle Dane Bernbach (DDB). De Volkswagen Kever is in de VS aan de man gebracht door het te omschrijven als Lemon (prul). Er werd een  reclame campagne gestart waarbij de Volkswagen vast blijft staan in de sneeuw terwijl de Amerikaanse auto’s doorrazen. Het is echter helemaal niet erg om in de sneeuw vast te staan want het is erg gezellig in de Volkswagen. DDB is volgens Boomkens de slang in het paradijs die de mogelijkheden van het postmodernisme aankondigt.