zaterdag 15 november 2008

vervelend


Een vriend vroeg mij laatst ‘wanneer vind je iemand vervelend?’. Ik kan me de context niet meer helemaal voor de geest halen, maar het was een lastig te beantwoorden vraag. ‘Als iemand heel dwingend is’, zei ik ten slotte. Maar we kwamen al snel tot de conclusie dat dit het ook niet kon zijn, want dwingende mensen zijn soms ook aangenaam gezelschap. Hij kwam toen met de optie ‘Iemand publiekelijk vernederen om er zelf beter van te worden’. Niet slecht, maar ook dat kan soms terecht zijn of gewoon ontzettend grappig.Ook alls jezelf vernederd wordt kan dat een bijdrage leveren aan een aangename bijeenkomst. Zelfs wanneer je opgelicht wordt, hoeft dat niet op een vervelende manier te gebeuren. Ik ken ook een hele sympathieke oplichter. Hij woont in een zeecontainer in Ghana en kan nooit meer terug naar Nederland omdat daar teveel schuldeisers zitten. Maar wel een sympatieke man met een hoop verhalen. Alleen zijn die verhalen zo ongeveer het enige wat hij nog heeft. Maar dat laat de kwestie nog wel onbeantwoord, wanneer is iemand vervelend? Het zal wel neerkomen op het aloude adagium: ‘is er een klik of niet?’