vrijdag 7 november 2008

Darwinisme


Wat is professionaliteit? Ik had er laatst een discussie over. Met name omdat ik beschuldigd werd van een gebrek eraan. Ik ben van nature leergierig en vroeg dus door naar de aard van het gebrek. Maar zo eenvoudig bleek het niet te omschrijven. Toch zette ik door. Gaat het om deadlines? Gaat het om de kwaliteit van de stukken die ik aflever? Dat was het allemaal niet volgens deze vriend/opdrachtgever. Wat het wel was, bleek neer te komen op een bepaalde houding of zelfs een gevoel. Dit soort mystificaties zijn kenmerkend voor mensen die al iets hebben bereikt. Er valt tegen hun mening over professionaliteit ten slotte niks in te brengen in het licht van een goed gevulde bankrekening. Ik ben bang dat professionaliteit en het Darwinisme elkaar, au fond, niet veel ontlopen.