donderdag 7 november 2013

Zoutgrot

Voor een onderzoekje naar wellness in Nederlands was ik gisteren in de Schieweg te Rotterdam. Er zijn opvallend veel verzorging en wellness georiënteerde winkels. Het meest werd ik geïntrigeerd door de zoutgrot. Daar kan je heen voor halotherapie. Je neemt plaats in een met zout gedecoreerde ruimte en dan wordt er fijngemalen zout die ruimte in geblazen. ‘Een uur in de zoutgrot staat gelijk aan een week aan zee,’ vertelde de als zuster verkleedde assistente. Geen overbodige luxe want de Schieweg schijnt de meest vervuilde straat van Rotterdam te zijn. Hier werd de hoogste concentratie aan fijnstof van de hele stad gemeten. Het aardige meisje bij de balie zei dat ik de enige klant was geweest die dag. ‘Het was heerlijk,’ zei ik tegen haar.’ Mijn longinhoud is haast verdubbeld.’ Ik weet ook niet waarom ik dit zei. Buiten regende het. Iemand moest opgebeurd worden.