zaterdag 9 november 2013

Onderzoek

John Coetzee omschrijft in een voorwoord van een boek van John Higgins, Academic Freedom in a Democratic South Africa, zijn zorgen over de toekomst van de universiteit:

‘There are two main reasons for my pessimism. The first is that you somewhat underestimate, in my opinion, the ideological force driving the assault on the independence of universities in the (broadly conceived) West. This assault commenced in the 1980s as a reaction to what universities were doing in the 1960s and 1970s, namely, encouraging masses of young people in the view that there was something badly wrong with the way the world was being run and supplying them with the intellectual fodder for a critique of Western civilisation as a whole.’

De vraag is of de universiteiten wel de beste plekken zijn om het kritische denken te ontwikkelen. Onderzoek op de universiteit moet vooral geld opleveren. Misschien vindt het meest interessante onderzoek wel buiten de universiteit plaats. Denk aan kunstenaars en schrijvers die de wereld intrekken en vragen stellen. De intellectuele munitie halen ze wel van online colleges zoals bij Mooc en de Universiteit van Nederland of de yale open courses. Die colleges zijn gratis en gaan soms gepaard met diploma’s. Maar goed, wat heb je eigenlijk aan diploma's?