dinsdag 26 november 2013

Gerrit Krol

De Gerrit Krol brug is vlakbij het huis van de lieve G over het van Starkenborghkanaal. Het is de vreemdste brug die ik ken. Twee omhooggestoken armen links en rechts zorgen ervoor dat je permanent kan blijven oversteken, te voet en op de fiets. Als de platbodems soeverein voorbij drijven en de auto's moeten wachten totdat het aasfalt hun kant weer opdraait, stijgen de fietsers op. Er loopt een metalen fietsgootje door de opgang van de fiets/loopbrug. Ik probeer altijd via dat gootje omlaag te rollen. Dat is spannend omdat je wel je evenwicht moet zien te houden. Trek je iets het stuur opzij, dan maak je een genadeloze klap. Dat is de Gerrit krol Brug voor mij; een uitdaging. Zijn literatuur heb ik nooit gelezen. Maar ik sluit niet uit dat ik daar nog eens mee ga beginnen. Ik vond in elk geval al wel enkele essays online die veelbelovend zijn. Onder andere eentje over kunst:

“Veel mensen houden van kunst omdat ze zich eraan kunnen warmen. Ze willen bovendien graag horen dat de kunstenaar, op het moment van scheppen, die warmte ook voelde. Of woede, of verdriet. Als hij maar wat voelt. Want dan voelt degene die van zijn werk kennis neemt hetzelfde - is zo'n beetje de redenering.
Ik herinner me een artikel, waarin het voorstel om het aantal kunstenaars in Nederland te limiteren (i.v.m. de subsidie, er waren er toch genoeg) van de hand werd gewezen met het argument dat er nóóit genoeg kunstenaars zijn in de wereld, omdat juist de kunst warmte voortbrengt en menselijkheid. Hoe meer kunst, des te meer menselijkheid in de wereld. Maar waarom is er dan niet meer kunst?
Het antwoord is eenvoudig. Want kunst kan dan wel warmte e.d. geven (en niets is mij liever dan kunst die mij verwarmt), je moet het ook nog een keer maken.
Wie maakt kunst? Om kunst te maken moet je ‘creatief’ zijn. Wie niet creatief is, maakt geen kunst. ‘Creatief’ wordt altijd opgevat als iets zeer positiefs, vooral door de mensen die het niet zijn. Echter, de voornaamste eigenschap van een creatief mens is een negatieve: hij bestaat uit leegte. Ik moet het preciezer zeggen: het is de kunst zelf die, om te kunnen ontstaan, leegte nodig heeft.”