donderdag 2 mei 2013

Aquareleren met Marx

-->
-->
Jonathan Sperber heeft een biografie geschreven over Karl Marx waarin Marx wordt neergezet voor wat hij is; geen moderne denker maar een negentiende eeuwse Duitse filosoof wiens denken sterk bepaald is door de Franse revolutie. Lees hier de uitstekende bespreking  van John Gray op de website van de New York Review of Books. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan dat het gedachtegoed van Marx in feite een vreemde mix is tussen Darwinisme en historisch determinisme. Terwijl Darwin de ontwikkeling van de soorten heeft voorgesteld als de uitkomst van willekeur, wil Marx daar natuurlijk niets van weten. Kapitalisme is een fase in de geschiedenis volgens hem, dat zichzelf zal opvreten waarna een hele nieuwe wereld zal ontstaan.  Overigens heeft Marx' tijdgenoot Herbert Spencer het begrip 'the survival of the fittest' juist bedacht om een 'laiser faire' kapitalisme te verdedigen (het komt dus niet van Darwin).
Sperber zet Marx weg als een irrelevante denker met een tamelijk eclectische serie ideetjes. Hier gaat Gray tegenin. Het magische denken van Marx waarbij de belofte van een absolute breuk met het verleden de hoofdrol speelt zie je ter linker en rechter zijde nog steeds terug. Žižek en Hayek zijn de vertegenwoordigers van dat soort denken ter linker en rechter zijde. Dat het om een verkeerde voorstelling van zaken gaat, wil nog niet zeggen dat het niet uiterst populair gedachtegoed is en dus invloedrijk.

‘The renewed popularity of Marx is an accident of history. If World War I had not occurred and caused the collapse of tsarism, if the Whites had prevailed in the Russian Civil War as Lenin at times feared they would and the Bolshevik leader had not been able to seize and retain his hold on power, or if any one of innumerable events had not happened as they did, Marx would now be a name most educated people struggled to remember. As it is we are left with Marx’s errors and confusions.’

Marx is een geschiedkundig ongelukje, zijn gedachtegoed kreeg betekenis door de gebeurtenissen in de wereld. Het is dus niet zoals bij Kant of Hegel dat de filosofie op zichzelf ook nog waarde heeft. Het is eerder een typisch negentiende eeuws vooruitgangsgeloof. Dat een figuur historisch momentum krijgt terwijl diens gedachten in feite kitcherig zijn, zien we natuurlijk voortdurend op grote en kleine schaal terug. Neem Geert Wilders. Nu de mediahype van de migratiepolitiek voorbij is, kan je stellen dat hij bijna vergeten is. Ook Wilders is een filosoof van het beloofde land, hij vertegenwoordigde de belofte van een Nederland dat ooit zou hebben bestaan en waar we weer naar terug kunnen keren. Het idee dat je als samenleving uit de geschiedenis kan vallen, dat dan alles ineens rustig wordt en dat mensen dan alleen nog maar aquarel schilderijen maken en aan zichzelf werken, is een aantrekkelijk idee voor sommigen, maar het geeft ons weinig middelen in handen om met de weerbarstige werkelijkheid om te gaan.