donderdag 9 mei 2013

Bermtoerisme

Sukhoi Su-27S Flanker 01  Kubinka - UUMB 
Vandaag heb ik een dagje doorgebracht tussen de vliegtuigspotters. Ik werd een beetje uitgelachen vanwege mijn camera. Ik had een simpele canon bij me met een standaard lens, als ik me niet vergis. De rest liep rond met toeters van twee duizend euro. De meeste mensen die ik sprak ontkenden overigens dat ze vliegtuigspotters waren. 
'Vliegtuigspotters zijn mensen met een boekie, zoals jij,’ zei er een. ‘Die schrijven de hele tijd, ze noteren nummers en zo.’
'Geen vliegtuigspotter maar wel een hele dure camera aangeschaft om vliegtuigen mee te spotten?’
‘Ja dat wel, maar ik kom hier niet elke dag.’
Bermtoerisme, het bestaat nog steeds. Nu zit men in de berm van de startbaan. Er worden broodjes gegeten en ik zag een mevrouw die voor zichzelf appelpartjes had klaargemaakt en had meegenomen in een plastic zakje.