dinsdag 7 mei 2013

Transitie

The Liberator's parts: 16 parts in total, 15 of which are plastic 
Ik keek vandaag deze Tegenlicht uitzending terug met transitie denker Jan Rotmans. Hij is onderzoeker en maakt deel uit van de transitie, zoals hij zelf zegt.‘Elk systeem kijkt uit naar een crisis,’ beweert Rotmans. ’Het is klote om geen baan te hebben, maar vanuit het systeem gedacht is een crisis altijd verfrissend. Alleen dan zijn er revoluties mogelijk.’Het was een interessante uitzending, die ik natuurlijk wel in mijn eigen tijd heb gekeken en niet volgens de dictatuur van de netcoördinator. Overigens moest ik meteen aan Ghana denken en de informele autobouwgemeenschap waar ik in de leer ben geweest bij een meester. Kunnen we daar niet iets van leren? Die bouwgemeenschap is ten slotte een systeem dat bestaat bij gratie van een crisis. Mocht de transitie niet opschieten dan hebben we vanaf heden ook altijd nog de Liberator om het proces wat te versnellen.Iedereen die geen 3D printer heeft kan voor een simpel handwapen ook bij mij terecht. Net als Rimbaud ben ik in de wapenhandel gegaan. In tegenstelling tot Rimbaud maak ik ze zelf, met dank aan de Ghanese autobouwgemeenschap.