maandag 8 augustus 2016

Observatie Beijum: BBQ

Iedereen had het gisteren over de BBQ.  Mijn onderbuurman, doorgaans een stille jongen, hield er niet over op aan de telefoon. En op de radio ging het voortdurend over aubergines die je erop kon leggen. Lekker en gezond. In het winkelcentrum Beijum ving ik een gesprek op van een nette huisvader in korte broek die bezig was zijn aso-buurman (Hij had althans een aso-kop) ervan te overtuigen mee te doen aan de buurt BBQ. De aso voelde zich zichtbaar ongemakkelijk en wilde eigenlijk niet. Er moest haast wel iets gebeurd zijn in het verleden en de huisvader zag het als zijn dure plicht hem erbij te betrekken om zo een betere buurt te creëren. ‘Karin heeft ook een berichtje op facebook geplaatst  over de BBQ,’ zei de huisvader.
‘Oh ja, dat kan, nou wij zitten de laatste tijd niet zo op facebook.’
‘Nee maar het is echt goed om het te doen, iedereen neemt dan wat mee en Dirk heeft zo’n elektrische BBQ weet je wel.’
‘Oh ja, nou ik vind kolen altijd wel lekker.’
‘Ja maar dat geeft een hoop rook.’
‘Klopt, nou ik laat het nog wel even weten.’

Het gesprek duurde in werkelijkheid veel langer en was om te smullen. Ik doe niet aan barbecueën, althans niet in de zomer, maar ik kan er op mijn manier erg van genieten.