maandag 28 oktober 2013

Gedeelde post, is halve post



Dit weekend heb ik, tevens bij wijze van herfstvakantie, Het Boek Ont van Anton Valens uitgelezen. Het is lang geleden dat ik zo’n goed Nederlandstalig boek heb gelezen. Ik ben eraan begonnen omdat ik me herinnerde hoe iemand me afgelopen zomer voor snob had uitgemaakt toen ik zei dat ik geen Nederlandse boeken meer las. Onterecht, dat ik dat niet deed. Fantastisch boek, vond ik Het Boek Ont. Niet in de laatste plaats vanwege de setting in Groningen. De stad is zeer herkenbaar aanwezig. Maar het belangrijkste dat me aansprak was de frustratie en onmacht van het hoofdpersonage Isebrand Schut. Hij start een initiatief dat Man&Post wordt genoemd. De mannen hebben een probleem, ze raken geïntimideerd door de post die op hun deurmat landt. Het initiatief moet deze schroom helpen overwinnen: ‘Ik maak jouw post open, jij de mijne. Gedeelde post is halve post.’ Iedereen vecht zich op zijn manier terug in het maatschappelijk leven. Sommigen lukt het, anderen verliezen hopeloos. Het klinkt tragisch, maar het is juist bijzonder humoristisch opgeschreven.