zaterdag 5 oktober 2013

Burgerparticipatiemaatschappij

Freedom to wear nail polish: A 'breathable' nail polish, which allows water vapors to pass through to the nail, is causing a stir among devout Muslim women who are unable to wear regular polish because of daily prayers 
Ik word al een tijdje bestookt door brieven van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Ze zeggen dat ik ben uitverkoren, of geselecteerd wat hetzelfde is, om mee te doen aan een onderzoek naar veiligheid. Waarschijnlijk wordt hier bedoeld ‘het gevoel van veiligheid’, we leven ten slotte niet in een oorlogsgebied. Ik ga die enquĂȘte niet invullen, dat ding is 44 pagina’s lang. Bovendien woon ik in de Archipelbuurt. Dat is een ‘niks aan de hand wijk.’ Vandaag vertelde een vriendin een verhaal over een meisje die in het oude centrum in een hofje woont. Ze heeft last van agressieve moslima’s die bij haar op de stoep zitten en naar haar sissen. Het zijn natuurlijk opgeschoten kinderen, maakt niet uit dat ze moslim zijn, zou je zeggen. Toch willen ze juist voor dat feit gerespecteerd worden, begreep ik van het verhaal. Het zijn moslima's met hoofddoekjes die sissen en het meisje min of meer terroriseren als ze haar huis uitkomt.  Daar valt natuurlijk geen gesprek mee te voeren. 
De vriendin suggereerde dat het meisje wellicht iets buiten zou kunnen hangen dat stinkt want dan gaan ze vanzelf wel weg. 
Zou het CBS in het kader van de burgerparticipatiemaatschappij ook kunnen adviseren in huishoudtrucs voor het verwijderen sissende moslima’s ? Het lijkt mij in elk geval een onaangenaam probleem.