donderdag 3 oktober 2013

Driekwart

Vandaag was ik in landelijk Hoogeveen. Het wapen van Hoogeveen straalt ook een en al landelijkheid uit. Een stapel veenplaggen geflankeerd door twee bijenkorven. Geen wonder dat het hier stikt van de zorgboerderijen. Het moet hier behoorlijk gezond zijn. Vroeger woonden er mensen in plaggenhutten, een nogal sombere behuizing en vochtig lijkt me ook. Ik kwam er een tegen onderweg, een replica. Mijn ov-fiets bracht me bij een tuin en cafeetje waar het bord ‘De luie Tuinman’ bij stond. Daar besloot ik even koffie te drinken. In de serre trof ik een vrouw op krukken. Volgens onderzoek zegt driekwart van de noorderlingen dat er iets met ze aan de hand is. Vreemd, want je zou zeggen; niemand hoeft nog in een plaggenhut te wonen. Volgens de vrouw met de krukken is men in een kleine gemeenschap geneigd sneller te klagen. Er gebeurd niet veel en als je elkaar tegenkomt praat je over wat er allemaal aan scheelt. ‘Ik heb ook in Rotterdam gewerkt en daar was men een stuk opgewekter.’