maandag 30 september 2013

Pasta

Vandaag was ik in Nieuwe Pekela. Ze eten daar de minste pasta van heel Noord Nederland. Noorderbreedte (magazine) heeft me erheen gestuurd om uit te zoeken hoe het zit. Ik sprak een vrouw die uit een gezien kwam met acht kinderen: ’Ik was de enige die niet geestelijk gehandicapt was,’ zei ze.’ Ik en mijn vader.’
De vrouw in kwestie is uiteindelijk vrij vroeg uit huis gegaan omdat ze door haar geestelijk gestoorde moeder werd geslagen. Het klonk allemaal vreselijk, maar ik moest blijven focussen. ‘Ja, oké, ik snap dat het moeilijk was,’ zei ik, ’maar hoe vaak eet je nu macaroni en spaghetti ?’
‘Heel vaak, maar dat komt omdat ik een slechte huismoeder ben, het is lekker makkelijk.’
Voordat ze kon uitweiden over hoe slecht ze wel niet was als moeder, vroeg ik haar welke soorten pasta ze allemaal at. Volgens haar smaakte alles hetzelfde.