donderdag 12 september 2013

Mythes

We zijn gezakt op het lijstje voor economische concurrentiekracht. Gebrek aan visie was een van de redenen. We gaan naar Roemenie om mensen zonder opleiding te ontmoedigen hierheen te komen en technisch opgeleide mensen juist te stimuleren hierheen te komen. Ascher kondigde dit gisteren aan. Is dat visie? Is dat de zogenaamde vrije markt, waar iedereen zo hoog over opgeeft? In Tegenlicht werd twee weken geleden een documentaire uitgezonden over Griekenland. De econoom Tomas Sedláček komt aan het woord. Hij zei dat Griekenland niet achter loopt, maar voor. Griekenland is alleen twintig jaar eerder failliet gegaan. Nu is er in Griekenland een volksbeweging opgekomen die de tussenhandel wegneemt. Het ziet er leuk uit en het voelt goed want er zijn geen financiële producten of quants die een werkelijkheid toveren, er is alleen nog maar werkelijkheid. Oke, maar die werkelijkheid kost een hoop tijd. Ik kan niet meer op de fiets naar de supermarkt voor een zak aardappelen want nu moet ik met de auto naar een centraal punt waar ik een mud aardappels kan inladen. Wat nou als ik geen auto heb? Of een plek waar ik de mud aardappels kan bewaren?
Tussenhandel creëert ook banen, zou ik zeggen. Banen waar die laag opgeleide Roemenen bijvoorbeeld om zitten te springen. Wat moeten die doen als we alles weer zelf gaan doen? Zoals Tomas Sedláček zegt:'we geloven in de mythes die we zelf creëren.' Het sprookje van Griekenland is een nieuwe mythe. Het is de plek waar het woord vandaan kwam.