vrijdag 13 september 2013

Niets mee te maken

 
Vandaag trok de conducteur aan de noodrem om mij uit de trein te gooien. Er was iets met mijn treinkaart, ik kon niet inchecken. Vreemd want het was nog voor vieren en ik heb een dal vrij abonnement. Daar had de conducteur natuurlijk niets mee te maken. Zo zeggen ze dat ook letterlijk: ’Daar heb ik niks mee te maken. U heeft een geldig vervoersbewijs nodig punt uit.’ Ik vind dat altijd zo’n vreemde houding, alsof ze zelfaltijd zo netjes zijn. Soms beloven ze dat je ergens zult aankomen op een bepaalt tijdstip en dan gebeurd het niet. Om maar wat te noemen. Ik was kort voor ik in de trein stapte ook al een andere figuur tegengekomen die 'er niks mee te maken had. Het ging ongeveer zo.
‘Het is vol meneer u moet hem ergens anders zetten.‘
‘Maar er komt net iemand uit, ik zie vanaf hier een lege plek.’
‘Niks mee te maken, ik ben hier de baas en ik zeg dat het vol is.’
Natuurlijk ben ik even omgereden en heb de fiets via de trap naar beneden getild en hem alsnog op die plek gezet. De fietsenstalling 'kampbeul' stond met zijn rug naar me toe. Door dat gedoe moest ik me wel haasten om de trein te halen. Toen kwamen er dus incheckproblemen op mijn pad en dat heb ik even gemeld aan de conducteur. Ik ben al jarenlang een trouwe klant van de NS, ik wist zeker dat er wat te regelen viel. De trein begon te rijden en al snel had ik mijn tweede 'niks mee te maken' momentje van de dag te pakken.  ‘Hoe dal vrij je ook je ook reist, je moet er twintig euro op je kaart hebben staan en geen achttien,’ zei de conducteur. Ik probeerde daar met kalme logica tegenin te gaan. Zo wees ik rustig op de klok;  vóór vier uur. Toen wees ik op mijn kaart; dal vrij.
‘Niets mee te maken, regels zijn regels,’ zei hij en toen trok hij dus aan de noodrem. Daar krijgt de conducteur natuurlijk geen boete voor, als hij het doet is het altijd legitiem.