woensdag 12 december 2012

Vitale Cynicus

-->
 
In het boek de Graanrepubliek lees ik over het landbouwbeleid van de  ‘rode boer’ Sicco Manshold. Om het boerenbedrijf uit de ‘blut und boden filosofie’ los te weken moesten boeren worden omschreven als rationele landbouwers met zo groot mogelijke kavels. De kleine keuterboertjes stonden de vooruitgang in de weg. Als vice commissaris van de Europese unie  maakte hij zich niet geliefd toen hij een rem op de productie wilde zetten. In 1971 trokken de boeren naar Brussel om daar alles kort en klein te slaan.

Tijdens de lunch vandaag met mijn mede kantoorgenoten werd er gesproken over de tv serie boer zoekt vrouw. Een van ons had het een keer gezien, iedereen had er een mening over.  ‘Iedere boer is een cynicus of wordt door een cynicus uitgebuit,’ verklaarde een van hen. Mansholt werd in de boerenoptocht naar Brussel in 1971 een boerenmoordenaar genoemd, dat is misschien wel erger dan een cynicus.

‘Wat is Yvonne Jaspers dan, de presentatrice van boer zoekt vrouw, is zij ook cynisch?’

‘Yvonne Jaspers is een vitale cynicus,’ zei iemand anders. Dat zie ik wel voor me, denk ik. Iemand die bij het draaien van de camera een vriendin van de boeren is, maar uiteindelijk vooral voor de kijkcijfers gaat.