donderdag 6 december 2012

Ik worstel en blijf drijven

-->
Vandaag was ik voor het eerst bij een promotie. Een interessant ritueel. De promotie was van een vriendin en ging over ‘resiliance’ bij jongeren in geval van een ramp. Vooral hun veerkracht in het geval van watersnoodrampen was van belang. Het onderzoek strekte zich uit van IndonesiĆ« en  Burkina Faso tot  Ecuador.
De eerste vraag van een professor uit Ierland loog er niet om. Hij zei:’ jij bent opzoek gegaan naar respondenten, maar zij zijn ook opzoek gegaan naar jou en wel omdat ze een reden hebben jou een bepaald verhaal op te hangen. Hoe heb je zuivere respondenten kunnen vinden?'
Ik geloof wel dat ze zich eruit gered heeft, maar dat is natuurlijk een vraag die op zichzelf een bom legt onder dit soort empirisch onderzoek. Nooit zul je weten of je deel uit maakt van een groot complot om jou te misleiden.
Ik worstel en kom boven, staat er als motto in haar promotie. Een van de laatste professoren die een vraag mocht stellen zei dat haar proefschrift voorbeelden gaf van 'ik worstel en blijf drijven'. Ik vond dat een mooie conclusie van deze middag. (overigens werden er vanavond ondanks deze phd gewoon tarotkaarten getrokken tijdens de borrel, misschien kwam dat door de drank wat ook een vorm van verdrinken is).