dinsdag 22 januari 2008

Harry Moefti





Angst verkoopt. Dat bleek maar weer uit het grote bezoekersaantal op de tweede dag van het internationale literatuur festival Winternachten in Den Haag (afgelopen vrijdag). Het festival stond dit jaar in het teken van de angst en ik mocht er mijn tafeltje uitklappen om angsthaasjes te verkopen. Adriaan van Dis, Joris Luyendijk en Michael Zeeman hebben deze hedendaagse mascotte direct aangeschaft. Want in een wereld zonder God is iedere talisman mooi meegenomen. Toen Harry Mulisch, de groot moefti van het literaire mysticisme, als een lange benige loopvogel voorbij kwam draven (met zijn vrouw op gepaste afstand), kon deze alleen maar hysterisch lachen toen ik hem een angsthaas aanbood. Zijn vrouw bleef nog wel even nieuwsgierig kijken. Maar ook zij kon niet meer dan een vreemdsoortig gesnater voortbrengen toen ik uitlegde dat ik angsthazen verkocht. Eigenaardige mensen zijn dat toch.