dinsdag 29 november 2016

De echte Pokémon


Ik draaide vandaag het Blauwe dorp in toen ik bijna een man met een enorme camera omver reed. ‘Wat doen jullie hier?’, wilde ik weten. ‘We bestuderen de pestkop,’ was het antwoord. Mijn eerste associatie was iets met Zwarte Piet. Ook omdat de camera’s omhoog waren gericht richting de daken. Misschien dat pestkoppiet fopkadootjes door de schoorsteen gooide. Het bleek om een vogeltje uit Scandinavië te gaan. Een minuscuul vogeltje met een gele borst. Tamelijk uniek. Ik fietste door en kon alleen maar denken dat vogelspotters eigenlijk niet veel anders zijn dan Pokémon jagers. Het enige verschil is misschien dat het vogeltje daar echt zit en dat Pokémons digitaal zijn. Aan de andere kant is zo’n camera ook niet langer iets van deze wereld. Als je daarmee een vogeltje schiet wordt deze net zo echt als een Pokémon.