woensdag 7 december 2016

Pioniers

Ik ben door een organisatie op pad gestuurd om het gebied Oosterdijkshorn (nabij Ten Boer) te verkennen en de 'gevoelstemperatuur' aldaar te bepalen. Wat voor gebied is dit ? Waar moeten toekomstige pioniers op letten ? Middenin een weiland trof ik ineens een ruimteschip gemaakt van honderden portocabins. Het leek niets met de omgeving te maken te hebben, het zweefde daar gewoon. Het harde nieuws drong langzaam tot me door; iemand was mij voor geweest. Dat is altijd even slikken voor de ontdekkingsreiziger. Maar al snel zag ik ook weer het voordeel, op deze manier had ik een hoop informanten die waarschijnlijk veel informatie over het gebied hadden. In een grote lobbyruimte met systeemplafond en foto behang van een Frans terras, zaten een paar honderd bejaarden Marlene Dietrich liedjes te zingen. Op het podium een zanger met trekharmonica. Het gebouw is een in zichzelf gekeerde binnenwereld, maar ook de mensen die in het gebouw vertoeven zijn in zichzelf gekeerd.Een vrouw zei dat ze zojuist haar schoonmoeder had bezocht die nog helemaal 'goed' is in haar hoofd alleen wat slecht ter been. 'Het is vreselijk voor haar, ze kan met niemand praten iedereen die niet doof is of uitgedoofd die zit op zijn kamer tv te kijken.'
Dit leek me een boeiende plek. Hier wilde ik meer van weten en ik vroeg aan de receptie of ik kon inchecken. Het kon. Ik schrijf dit bericht vanuit de gastruimte. Alzheimer of niet, vroeg of laat zal ik de verhalen er wel uit krijgen bij die mensen, je moet gewoon geduld hebben.