zaterdag 17 augustus 2013

Theater


Companhia Vértice de Teatro & Christiane Jatahy  - Julia  
Noorderzon is een theater festival in Groningen. Er is veel experimenteel theater. Ik ben vanavond naar een Braziliaans gezelschap geweest. Ze speelde Julia van de Zweedse regisseur Strindberg. Hun interpretatie was verrassend te toenemen, al ken ik het origineel niet. Vooral het feit dat hun spel direct werd opgenomen en geprojecteerd, was aardig gevonden. Zodoende konden ze direct hun Portugees van ondertiteling voorzien. Het ging over een rijk blank meisje die met een zwarte ‘ knecht’ het bed in duikt. Het levert de gebruikelijke spanningen op. Vandaar ook Julia,  een al te doorzichtige Shakespeare verwijzing ?  Vooral de seksscène werd door de Brazilianen centraal gesteld. Ik weet niet of Strindberg dat zo bedoeld heeft. Het lijkt me een typische Braziliaanse adaptatie. Het spel met de camera vond ik leuk. Ook dat acteurs de cameraman toespraken vond ik aardig, maar toen ook het publiek werd toegesproken en er eigenlijk werd gesuggereerd: we zijn hier maar wat aan het acteren, vond ik het vervelend worden.Ik hoef niet voortdurend herinnerd te worden aan het feit dat ik in een theater zit. dat wist ik namelijk al.