maandag 19 augustus 2013

Kloof


Een vriend van mij leest de Telegraaf. Hij doet dat om te weten wat het volk denkt. Ik lees de Telegraaf niet en had daarom nog nooit van Joshua Livestro gehoord. Had ik de Telegraaf wel gelezen dan had ik diens rechtse columns kunnen lezen en zo kunnen begrijpen hoe hij de hapklare meningen aan het volk voorschotelt.
Publicist Joshua Livestro en strafpleiter Benedicte Ficq waren de hoofdrolspelers van het zomergesprek dit weekend in de NRC. Ficq kende ik nog van de balpenzaak waar ik een een paper over geschreven heb voor school. Ficq zegt tegen Livestro dat hij eens met die immigranten en criminelen moet gaan praten waar hij het de hele tijd over heeft.
Rond zijn dertigste ontdekte Livestro het geloof: ‘Ik ben tot de overtuiging gekomen dat Hij is opgestaan. Maar dat is wel een kloof waar je overheen moet. Daar kun je jezelf niet overheen denken. Je gelooft het of je gelooft het niet.’
Waarschijnlijk geldt hetzelfde voor zijn rechtse gedachtegoed. Hij hoeft niet met immigranten te praten om er een mening over te hebben. Hij gelooft in zijn eigen mening, dat is genoeg.