woensdag 21 maart 2012

Coup

 
Ceril Kattah heeft ons gisteravond meegenomen naar +223, een bar waar ze voornamelijk sateetjes serveren. Wij zaten buiten op het terras en  binnen in het 'aquarium' speelde een jazzband. De muziek was te horen via luidsprekers. Ik spreek Ceril over zijn vader. Dat is een bekende Brigadier geweest in de Ghana Armed Forces  en hij heeft in januari 1972 een coup proberen te plegen. Het is mislukt maar Brigadier Alphonso Kojo Kattah wist te ontkomen met zijn gezin. Pas in de jaren tachtig konden ze weer terug. Ik heb zijn vader nog gekend omdat dit de huisbaas was van mijn ouders, tien jaar geleden. Hij is inmiddels overleden maar ik herinner hem als een hele rustige man met een uitgesproken mening. Ik zeg dit tegen Ceril en hij beaamt het, maar hij voegt er aan toe dat die rust vooral voortkwam uit zijn absolute desinteresse voor de mening van anderen. 'Ik ben blij dat die coup is mislukt, het zou mijn leven ingrijpend hebben veranderd en omdat mijn vader zo principieel is en altijd denkt dat hij gelijk heeft, zou het een verschrikkelijke leider zijn geworden, hij is ook nog ijdel en laat zich de aandacht van de vrouwen welgevallen.' 
Ik ben vergeten te vragen hoe de brigadier is ontsnapt want ik lees op internet dat er nogal veel personen op hoge posities bij betrokken waren, die stuk voor stuk zijn gearresteerd.