woensdag 7 maart 2012

Bunkerboek

http://www.hbpbunkerforum.nl/attachment.php?attachmentid=7452&d=1246489654 
Afgelopen dinsdag had ik in Amsterdam in de zogenaamde eerste klas restauratie afgesproken met Hanne die me haar bunkerboek heeft overhandigd zodat ik erin kan lezen. Het is een ongelofelijk document dat ze heeft gemaakt in 1964 toen ze een jaar over zeventien was. Vanaf haar dertiende heeft Hanne naar bunkers gespeurd, ze opgemeten, kaartjes gemaakt en met foto’s dingen verhelderd. Het is bijzonder om te lezen omdat het volkomen serieus en ernstig is opgeschreven. Dat vertelde Hanne ook, dit boek was haar cadeau aan de wereld, zo zag ze dat. ‘De bunker Rode F werd voor het eerst in het voorjaar van 1959 door mij, samensteller van dit bunkerboek, betreden. De ingang, die ik toen vond bestaat helaas nu niet meer, want hij is later dichtgegooid. Dat was in 1961.’