zaterdag 2 juli 2016

Better than El Bosco

De Verleidingen van de heilige Antonius hypnotiseerde me haast. Ik had nog niet de vliegende man met de ladder ontdekt of mijn oog werd getrokken door de vleeshomp waarin een dolk was gestoken en waaruit twee benen groeiden die in een enkele schoen staken. Voor mij stond een zwerm kleine Spaanse vrouwtjes. Ze kwekten wel, maar ik keek er gemakkelijk overheen. De bijna fysieke impact van zo’n schilderij, de details die je over het doek sleuren, dat moet haast wel een verwijzing zijn naar de verzoeking van de Antonius zelf. Probeer je aandacht maar eens bij de heilige schrift te houden als recht naast je een gedresseerde vis voorbij zwemt met een duistere figuur op zijn rug. Alleen een heilige wordt niet gek. Toen draaide een van de vrouwtjes zich om. Ze voelde zich aangeraakt. Niet door het schilderij, maar door de baby die ik in mijn armen droeg. Hij had zijn armpje uitgestoken en aan het haar van een vrouwtje voor hem getrokken. Iedereen draaide zich nu om.
Het drieluik werd vergeten en iedereen wilde met de baby kroelen. Ik liet het toe. Dit is niet per se mijn baby, dacht ik. Deze baby is van iedereen. Zeker in Spanje is dat zo.  
‘This baby is better than El Bosco,’ zei een van de vrouwtjes die ondertussen constateerde dat hij lekkere dikke beentjes had.